Gyorskeresés a katalógusban
Bejelentkezés
Naptár
h k s c p s v
 
 
 
 
 
 
1
 
2
 
3
 
4
 
5
 
6
 
7
 
8
 
9
 
10
 
11
 
12
 
13
 
14
 
15
 
16
 
17
 
18
 
19
 
20
 
21
 
22
 
23
 
24
 
25
 
26
 
27
 
28
 
29
 
30
 
 
 
 
 
 
 
Támogatók

 

Címlap

Így kopogtat a 21. század: okoseszközök és felhőalapú tudásmegosztás a SEK-en

Megjelenési adatok
Megjelenés dátuma: 
2018-02-07

Így kopogtat a 21. század: okoseszközök és felhőalapú tudásmegosztás a SEK-en

   

Éppen
egy éve csatlakozott az Eötvös Loránd Tudományegyetemhez a Savaria
Egyetemi Központ, így lehetne ez is az apropója, hogy Németh Istvánnal
beszéltünk. Az évfordulónál azonban sokkal érdekesebb dolgok zajlanak
most az egyetemen.

 

 

 

 

 

Múlt héten a SEK koordinációs rektorhelyettese bejelentette, bevezetik a középiskolai tanári képzést Szombathelyen.

Fontosságát tekintve mérhető a gépészképzés bevezetéséhez és az ELTE-csatlakozáshoz a múlt heti bejelentés?

Határozottan igen. Fontos tárgyalásokat
folytattunk a szakstruktúránk modernizálásával kapcsolatban, az egyik
fókuszpont a műszaki, mérnöki képzések további fejlesztése volt. Az ipar
4.0, azaz a negyedik ipari forradalom idején nagyon fontos terület ez
és Magyarország legjobb informatika karának megjelenésével új
lehetőségek nyílnak Szombathelyen.

A gépész- és informatikusképzés fejlesztése
mellett nem titkolt vágyunk, hogy szeretnénk a régi berzsenyis
tanárképző hagyományokat újra felépíteni. A régióban a 80-as, 90-es
években rangja volt annak, ha valaki berzsenyis pedagógusnak mondhatta
magát.

Állandóan visszatérő téma, hogy a magyar
tanárképzés elavult, a felgyorsult fejlődéssel nem tudja felvenni a
versenyt még egy frissen végzett tanár sem. Hogy készül fel az új
kihívásokra Szombathely?

A SEK még a Nyugat-magyarországi Egyetem részeként
elkészített Intézményfejlesztési Tervében meghatározta a prioritásait
egészen 2020-ig. Láttuk a problémát, hogy a 21. század pedagógusainak
egészen más kihívásoknak kell megfelelniük. A probléma megoldására a
mostani európai uniós pályázati ciklusban módszertani fejlesztési
pályázatot készítettünk. A Savaria Egyetemi Központban sikeres
pályázatai révén 2,8 milliárd forint értékű fejlesztések valósulnak meg a
következő 48 hónapban, melynek részét képzik az említett módszertani
kutatások. A kutatási eredményeket közvetlenül beépítjük a képzésbe: a
tanárainknak olyan módszertant adunk át, ami megtanítja őket arra,
hogyan hidalják át azt a szakadékot, ami az új generációk és a saját
korosztályuk között található. A tanárok esetében hatványozottan igaz,
hogy folyamatosan képezniük kell önmagukat, hogy a tudásukat és oktatási
módszereiket megújíthassák.

Többkörös tárgyalássorozat
eredményeként jelentették be a SEK nyílt napján, hogy Szombathelyen
középiskolai tanárképzés indul szeptembertől. A felvételi tájékoztató
kiadásakor ez még nem dőlt el, a héten megjelenő pótkötetbe azonban már
bekerült, tehát már a mostani felvételi eljárás során is lehet
jelentkezni a SEK-re középiskolai tanári szakokra. Ez egyelőre csak a
legfontosabb szakokon érhető el, azok viszont szinte bárhogy
kombinálhatóak egymással.

Természettudományi szakokon lehetőség lesz matematika,
fizika, biológia és földrajzra jelentkezni, illetve ezeket szakpárként
felvenni, a bölcsész szakokon pedig magyar, történelem és angol, a
sporttudományi területen pedig testnevelőtanári szak indul. Németh
István elmondta, jövőre várhatóan már a német szak is elérhető lesz.

A jelenlegi tanárképzési rendszerben egyértelmű, hogy a
hallgatók inkább a középiskolai tanári képzésekre jelentkeznek, mivel
ebben megvan a lehetőség, hogy általános iskolában és középiskolában is
egyaránt tanítsanak. (Osztatlan képzésű általános iskolai diplomával
rendelkező tanár taníthat ugyan középiskolában, de nem
érettségiztethet.)

Nemcsak a most érettségizőkre gondolt. Aki rendelkezik
már tanári diplomával, az rövid ciklusú, 4 féléves képzésekkel új
oklevelet tud szerezni. Például így szerezhet egy magyar-angol szakos
tanár történelemből is tanári diplomát. Általános iskolai tanároknak
pedig szintemelő képzéssel lesz lehetőségük középiskolai képesítést
szerezni.

A rektorhelyettes szerint aki elvégez egy rövid ciklusú
képzést, annak, jelentősen megnőnek a lehetőségei abban az intézményben,
ahol tanít, mivel olyan portfóliót alakíthat ki, amellyel az intézménye
érdekeit maximálisan tudja szolgálni.

Egy okoseszközökre épülő módszertani pályázatot
már nyert az egyetemi központ, ennek keretében a felhőalapú
tudásmegosztás alapjait teszik le. A cél az, hogy az új technológiák
oktatása a tantervekben is megjelenjenek.

Fontos, hogy a XXI. században olyan módon
tanítsunk, hogy az emlékezetes legyen. Példaként említhetem Öveges
professzort, aki kora technológiáját felhasználva a gyermekeket a
képernyők elé ragasztotta, figyelmüket pedig a fizika felé fordította. A
mi feladatunk is hasonló a mai fiatalok nyelvére "lefordítani" a
tudományt, hogy az akár a közösségi felületeken is megjelenve számukra
könnyen fogyasztható minőségi termék legyen. Véleményem szerint a
fiatalok azért fordulnak el a tanulástól, mert ezt eddig nem tettük meg.

Azért a szép csomagolás még nem elég a fejlődéshez

Az okoseszközök - és itt nem a közoktatásból
ismert digitális táblákra gondolok - használata nem csak a
tudománynépszerűsítés miatt szükséges, hanem célunk az is, hogy az
egyetemi oktatás módszereit fejlesszük, akár egyetemi előadások
interaktív közvetítésével Budapest és Szombathely között.

Olyan fejlesztést kívánunk megvalósítani
Szombathelyen, amely a pedagógusképzést XXI. század szintjére emeli.
Amin most dolgozunk, arról az emberek még csak álmodnak, de a
technológia nálunk rendelkezésre fog állni.

Lesz ehhez elég hallgató?

2006-ban 5800 hallgató tanult a Savaria Egyetemi
Központban, ez a szám sajnos NymE ideje alatt 1800-ra esett vissza.
Tudtuk, hogy a hallgatók minőségét és mennyiségét is javítanunk kellett.

Előbbi esetében nagyon jó úton járunk a Savaria Kiválósági Ösztöndíjjal
(400, illetve 450 felvételi pont felett 40 illetve 80 ezer forint
ösztöndíj jár a felvett hallgatóknak az első évben), mivel az idén
minden hatodik felvett hallgatónk 400 pont feletti eredménnyel érkezett.

Jelen felvételi időszakban a minőség megtartása
mellett a felvett hallgatók létszámának növelésnek van itt az ideje: az
ország szegényebb sorsú vidékeire is eljuttatjuk üzenetünket. A Savaria
Kiválósági ösztöndíj párosulva a duális képzéshez kapcsolódó
ösztöndíjjal és kiegészülve egy jó tanulmányi ösztöndíjjal kiváló
lehetőséget teremt a kevésbé szerencsés anyagi körülmények közül jövő
hallgatóknak is, akik a magas költségek miatt Budapesten nem tudnának
továbbtanulni. Kollégiumi helyek nálunk bőven rendelkezésre állnak.
Nyitott karokkal várjuk a kevésbé szerencsés anyagi körülmények közül
induló tehetséges fiatalokat, elindítjuk őket pályájukon, mert azt
valljuk, hogy mindenki számára, aki szeretne tanulni és képes is rá, a
felsőoktatásnak elérhetőnek kell lenni.