Gyorskeresés a katalógusban
Bejelentkezés
Naptár
h k s c p s v
 
1
 
2
 
3
 
4
 
5
 
6
 
7
 
8
 
9
 
10
 
11
 
12
 
13
 
14
 
15
 
16
 
17
 
18
 
19
 
20
 
21
 
22
 
23
 
24
 
25
 
26
 
27
 
28
 
29
 
30
 
31
 
 
 
 
Támogatók

 

Címlap

Nemcsak ELTE-s diplomát kaphatsz, de lesz ELTE-s gimi is Szombathelyen

Megjelenési adatok
Megjelenés dátuma: 
2016-07-01

Nemcsak ELTE-s diplomát kaphatsz, de lesz ELTE-s gimi is Szombathelyen

   

Ma bejelentették a csatlakozást, és azt is megmutatták, milyen laboratóriumban tanulhatnak eztán a jövő szombathelyi mérnökei.

 

 

 

 

 

 

Tetszünk, ugye? Akkor lájkolj minket! 
 

 

Még
tavaly szeptemberre született döntés arról, hogy a szombathelyi SEK
szakítani fog a Nyugat-Magyarországi Egyetemmel, miután bebizonyosodott,
hogy ebben a formában nem működőképes ez az óriási, soproni székhelyű
intézmény.


A szombathelyi karok szinte elnéptelenedtek, tavaly ősszel mindössze 1800 hallgató kezdte meg az évet.

A SEK májusban jelezte a Eötvös Loránd
Tudományegyetem vezetősége felé, hogy két kara, a szombathelyi Berzsenyi
Dániel Pedagógusképző és a Természettudományi és Műszaki Kar is
szívesen csatlakozna az ELTE-hez.

Szombathely és az ELTE között már eddig is jó volt
együttműködés, gondoljunk csak a szombathelyi Gothard Asztrofizikai
Obszervatóriumra, amit a budapesti egyetem működtet.

Június 27-én az NYME szenátusa is megszavazta az ELTE-hez való csatlakozást.

A hivatalos bejelentésre eddig kellett várnunk.

A mai délelőtt a SEK B épületében sor került a
gépészmérnök-képzés infrastruktúrájaként megépített és felszerelt
high-tech laboratóriumok avatására. Ennek ürügyén dr. Palkovics László
Szombathelyen járt, és ahogy korábban meg is írtuk, itt jelentette be, hogy
január 1-től az ELTE-hez tartozhat a SEK, a hallgatói jogviszonyok
február 1-vel kerülnek át az Eötvös Loránd Tudományegyetemhez.

A részletek kidolgozása most is tart, de az integrációs
folyamatot az állam mindenképpen támogatni fogja. Az ELTE–SEK
együttműködés három területe a műszaki, a pedagógusképzési, valamint a
sportszervezési terület lesznek (erről keretes anyagunkban bővebben
olvashat), amelyek valós, regionális társadalmi-gazdasági igényekre
támaszkodnak és várhatóan jelentős hallgatói létszám-emelkedést
hozhatnak.

A lényeg, hogy a jövő évtől már ELTE-diplomát ad ki a szombathelyi egyetem.

Ezért is érdemes elgondolkodni minden felvételiző
diáknak, hogy az elektronikus jelentkezésben július 12-éig lehetséges
sorrendmódosítással él-e, és a Savaria Egyetemi Központot, az ELTE
szombathelyi képzési helyét jelöli-e meg elsőként – közölte Dr. Németh
István rektori biztos.

Megtudtuk, az összes SEK-es intézmény csatlakozik majd,
így az is könnyen előfordulhat, hogy eztán a Bolyai János Gyakorló
Általános Iskola és Gimnázium is megkapja majd a rangos ELTE előnevet.

A szombathelyi műszaki képzés így is egy sikertörténet

Szombathelyen a felsőoktatás átalakításának első lépése a
duális gépészmérnökképzés elindítása volt. A három éve elindított
műszaki képzés kapcsán az államtitkár közölte, hogy amikor először
felmerült a szombathelyi gépészmérnök-képzés ötlete még szkeptikus volt,
elgondolkodott azon, mennyire van értelme Győrhöz ilyen közelségben egy
újabb műszaki képzést létrehozni. Azonban az a fajta gazdasági- és
ipari igény, amivel itt találkozott, hamar meggyőzte: a térség
mérnökhiánnyal küzd. Hangsúlyozta, azóta bebizonyosodott, nagy szükség
van erre a képzésre. Fontos, hogy a hallgatókat itt helyben képezzék,
hogy diplomával a zsebükben is itt vállaljanak majd munkát.

Az államtitkár sikerként könyvelte el, hogy ilyen hamar
sikerült egy ilyen fenntartható, duális képzést Szombathelyen
létrehozni. Ami egyébként unikális az országban, hiszen nem egy, hanem
11 partnercégnél vannak a hallgatók gyakorlaton, és már a belépéskor
szerződést kötöttek velük, ami azt jelenti, hogy már az iskolapadból
elkeltek a piacon.

Első körben 240 jelentkezőből 80 hallgatót vettek fel. Az állam eddig 1,5 milliárdot fordított a képzés támogatására.

Palkovics László szerint a szombathelyi egyetem másik
kiemelt feladata a pedagógusképzés. Ebben a módszertani oktatásra
kellene még inkább helyezni a hangsúlyt. Fontosnak tartja továbbá, hogy a
pedagógus továbbképzések helye is az egyetemeken legyen.

Mi lesz a soproni egyetemmel?

Rákérdeztünk arra is, mi lesz a szétválás után a soproni egyetemmel
(NYME), hiszen azt hallani, hogy csődközelben van az intézmény,
elbocsátásokról hallani, és arról hogy a tanárok óradíját is irreálisan
csökkentették.

Az államtitkár kijelentette, a csődközelben lévő Nyugat-magyarországi
Egyetemet a fenntartó, az állam "nyilván" kisegíti majd. Nem hagyhatja
csődbe menni. Az ott folyó faipari- és erdészképzés európai színvonalú,
ezért ennek megtartását nagyon fontosnak tartják, éppúgy, mint az ott
folyó pedagógusképzést is.

„Rossz döntés volt az előző csatlakozás”

Ezt már Hende Csaba mondta a sajtótájékoztatót követő
laboravató ünnepségen. Ahogy ő is fogalmazott, a 2007-ben végrehajtott
NyME-SEK integráció nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket. Önmagában
beszédes adat, hogy míg tíz évvel ezelőtt 7000-en jártak ide, most 1900
hallgatója van a szombathelyi intézménynek. Ezért született meg az
elhatározás, hogy a rossz alapokra helyezett együttműködést
megszüntetik. Az ELTE-hez való csatlakozás pedig új perspektívákat
jelent a szombathelyi felsőoktatásnak.

Milyen labort avattak a SEK-en?

„Egy a gépészmérnökképzés
infrastruktúrájaként megépített és felszerelt, a B és C épületekben
található, a CadCam informatikai-, a hidraulika-pneumatikai-, az
elektro-, az anyagvizsgálat- mikroszkópia- és a gyártástechnológiai
labort. ”
- Kívülről mindenesetre jól felszerelt, milliós gépparknak
tűnik, tetszetős, de ne várják tőlünk, hogy felsoroljuk, milyen
technológiákkal találkozhatnak majd itt a jövő mérnökei.

Milyen változások várhatóak a szombathelyi egyetemi képzésben? (Részlet a sajtóanyagból)

Három fókuszterületet emelnek ki: a műszaki, a
pedagógusképzési, valamint a sporttudományi és egészségfejlesztési
területet. Ez a három fókuszterület adja a szombathelyi képzési
portfólió alapját, amely egy fenntartható szakstruktúra létrehozását
teszi lehetővé az ELTE közreműködésével. A szombathelyi központ az
integrációtól a jelenlegi hallgatói létszám megkétszereződését várja.

Az integráció mindkét intézménynek kölcsönösen előnyt ad
a fejlesztések terén, hiszen így lehetővé válik a mérnökinformatikus
szak létrehozása, ami szintén a járműipar szükségleteit elégítené ki,
tehát piacképes diplomát adna, és megalapozná akár egy elektromos
autókat gyártó cég megjelenését a régióban.

Az együttműködés másik pillére az iparágakon átnyúló,
egészségiparba való bekapcsolódás, amelyhez erős sporttudományi
kompetencia-centrum áll rendelkezésre a SEK-en és a városban. Az ELTE
humánerőforrásával megerősítve Szombathelyen erős Sporttudományi és
Egészségfejlesztési Központ jöhet létre. A centrum egy olyan nemzetközi
hírű központtá válhat, ahol a sérült sportolók rehabilitációjával
foglalkoznak, illetve komoly kutatási, termék- és
szolgáltatás-fejlesztés is lehetséges. Specializált munkahelyi és
közösségi egészségfejlesztési programok fejlesztő centrumává válhat.

Az integráció harmadik pillére a tanárképzésben meglévő
szombathelyi kompetenciákra, illetve a több mint fél évszázados
hagyományokra épül, és az egész Nyugat-Dunántúl számára költséghatékony
megoldást nyújt egy teljes képzési palettával rendelkező
pedagógusképzési központ kialakítására. Hogy milyen nagy szükség van és
lesz a pedagógusokra, azt a korfa mutatja: jelenleg a 35 év alatti
tanárok száma csak fele az 50 év felettiekének, amely utóbbiak tíz éven
belül folyamatosan fognak nyugdíjba menni. A várható konjunktúra a
Savaria Egyetemi Központ számára kihívás, amelyre rövid időn belül képes
felkészülni. Az ELTE-vel együttműködve 1500-2000 hallgatót számláló
pedagógusképzés építhető fel a következő öt évben.