Gyorskeresés a katalógusban
User login
Calendar
M T W T F S S
 
 
 
 
1
 
2
 
3
 
4
 
5
 
6
 
7
 
8
 
9
 
10
 
11
 
12
 
13
 
14
 
15
 
16
 
17
 
18
 
19
 
20
 
21
 
22
 
23
 
24
 
25
 
26
 
27
 
28
 
29
 
30
 
31
 
Támogatók

 

Home

Nyugat-magyarországi Egyetem: jobb együtt, mint külön

Megjelenési adatok
Megjelenés dátuma: 
2015-08-01

Több gyakorlati kérdést is felvetnek a csütörtökön bejelentett tervek
az egyetemek és főiskolák átalakítására. Mi lesz azokkal, akiket most a
jó nevű Budapesti Corvinus Egyetemre vettek fel, de ha a kertészeti,
élelmiszeripari, tájépítészeti karokat elcsatolják, diplomájukat már egy
másik egyetem fogja kiállítani? Az is előfordulhat, hogy valakit a
Nyugat-magyarországi Egyetemre vettek fel, de amikor évekkel később
végez, oklevelét már csak egy főiskola állítja ki (például az önállóvá
váló szombathelyi főiskola).

Az Emberi Erőforrások Minisztériuma
kérdésünkre azt írta: egyelőre csak tervekről van szó, az egyetemeket és
főiskolákat érintő konkrét változásokról augusztus végén dönt  az Emmi
felsőoktatási államtitkársága. Augusztus végén születik meg a döntés arról is, hogy mikor hajtják végre az egyes intézményi átalakításokat. Aki
már egyetemre jár, vagy akit most vettek fel, az mindenképpen azon a
szakon fejezheti be a képzést, amelyen elkezdte, közölte a minisztérium.
Akik egy átalakuló intézménybe járnak, azok a minisztérium válasza
szerint
változatlan feltételek mellett, de adott esetben
egy másik intézményben szerezhetik meg diplomájukat, ebbe azonban
bekerül a jogelőd intézmény neve is.

Nem szűnik meg, de átalakul

A Palkovics László által ismertetett
csütörtöki elképzelésekből az Index arra következtetett, hogy a
Nyugat-magyarországi egyetem várhatóan mai formájában megszűnik, és ezt az államtitkár sem cáfolta.
Palkovics azt mondta: a soproni, mosonmagyaróvári, győri és
szombathelyi karokkal rendelkező intézményt integrációja nem úgy
sikerült, ahogyan tervezték.
 

A Nyugat-magyarországi Egyetem átalakítására
több variáció is készült, de nem lehet azt mondani, hogy meg fog szűnni
az intézmény, viszont fontos szervezeti változásokra lesz szükség

- mondta az Indexnek Dinnyés Álmos, a
Nyugat-magyarországi Egyetem kancellárja, aki a rektor egyetértésével
nyilatkozott. A kancellár hangsúlyozta: szeptemberben minden olyan szak
el fog indulni, amelyre a mostani felvételi eljárásban már felvették a
hallgatókat, és a pótfelvételin meghirdetett képzéseket sem
befolyásolják a későbbi változások. Természetesen a már az egyetemre
járó hallgatók diplomaszerzését sem érintik a szerkezeti átalakítások.

Az egyetem több változatot is kidolgozott az
átalakításokra, amelyekkel hatékonyabban működhet az egyetem. A
koncepció elkészítésébe bevonták Magyarország egyik vezető üzleti
tanácsadó cégét, a KPMG Magyarországot, és a munkát felsőoktatási
szakembereket és cégvezetők is segítik. Az Emberi Erőforrások
Minisztériumának augusztus 25-ig küldik el a terveket.

A karok természetesen megmaradnak, de ezek
vagy önállóan vagy más egyetemhez csatlakozva működhetnek tovább.
Dinnyés Álmos azt mondta: az egyetem vezetése szerint több hátránnyal
járna a Nyugat-magyarországi Egyetem teljes széttagolása. Az
átalakításokra több variációt is kidolgoznak, amelyeknél külön-külön
elemzik, milyen szakmai és pénzügyi előnyökkel és hátrányokkal
járnak. Ezt az anyagot az Emmi felhasználja a döntésnél.

"Mosonmagyaróvár leválása ésszerűnek látszik"

Az egyik elképzelés szerint csak a
mosonmagyaróvári Mezőgazdaság- és Élelmiszertudományi Karnak kellene
leválnia a NYME-ről. Az intézmény már korábban jelezte szándékát, hogy a
győri Széchenyi István Egyetemhez szeretne csatlakozni. A kancellár azt
mondta: ha a minisztériumi tervek szerint Mosonmagyaróvár képzési
profiljában a mezőgazdasági képzés helyett inkább az élelmiszeripari
irányvonalat erősítik, az úgyis kevéssé lenne beilleszthető a NYME
képzési struktúrájába, így a kar leválása ésszerű döntésnek látszik.

Az biztos, hogy a soproni Erdőmérnöki Kar, a
Simonyi Károly Műszaki, Faanyagtudományi és Művészeti Kar, a
Közgazdaságtudományi Kar és a Benedek Elek Pedagógiai Kar szoros
egységben marad meg, sőt képzési profilját még tovább bővítheti. A
Győrben működő Apáczai Csere János Karból ebben az esetben csak a
pedagógusképzéssel foglalkozó intézetek csatlakoznának a Széchenyi
Egyetemhez, a turizmus intézet beilleszthető lenne a soproni központú
NYME profiljába, ami fontos lenne az idegenforgalomban erős Sopron
városának is.

Van egy olyan elképzelés is, hogy a NYME
átalakulásával erős regionális pedagógusképző centrum jönne létre. Ezt
arra alapozzák, hogy az egyetem mostani struktúrájában az óvópedagógus
képzéstől egészen a tanárképzésig széles skálán tudnak mozogni:
Sopronban működik az óvópedagógusokat képző Benedek Elek Pedagógiai Kar,
Győrben tanítóképzéssel, logopédiával és gyógypedagógiával foglalkozik
az Apáczai Csere János Kar egy része, Szombathelyen pedig tanárképzés
folyik.

Fejleszteni kell a szombathelyi mérnökképzést 

Az elképzelések között szerepel az egykori
szombathelyi Berzseny Dániel Főiskola, ma a NYME Savaria Egyetemi
Központjának önállósodása is. Ez azonban a gyakorlatban nem egyszerű.
Itt a Berzsenyi Dániel Pedagógusképző Karon és Természettudományi és
Műszaki Karon folyik képzés. Azt Palkovics László felsőoktatási
államtitkár is megemlítette az Indexnek adott interjújában, hogy
mérlegelendő, képes lesz-e önállóan működni kevesebb mint 2000
hallgatóval egy szombathelyi főiskola.

Ugyan képes működni egy felsőoktatási
intézmény ennyi hallgatóval, nagyon nem mindegy, milyen a képzési
profilja. A pedagógusképzés bevételét általában az állami támogatás, a
fizetős képzések, és az időszakos pályázati források jelentik. A
kormányzat az utóbbi időben azonban inkább a természettudományos és
műszaki képzésekre koncentrálja a pályázati forrásokat. Egy jó műszaki
képzés ezen kívül részt vehet bevételt hozó kutatási projektekben és
cégekkel kötött együttműködésekben is.

Szombathelyen egyelőre az a probléma, hogy a
műszaki képzés még nem elég erős: 1600-1800 hallgató pedagógusképzésre
jár, és csak 80-an vannak a duális gépészmérnök alapszakokon. 1,5
milliárdos beruházással ugyan létrehoztak egy oktatólabort, ez
azonban az oktatási tevékenység mellett csak korlátozottan alkalmas
külső megbízások, kutatások, mérések teljesítésére.  A szak ráadásul
soproni oktatók nélkül a jelen állapotában nem akkreditálható. 

Figyelembe kell venni azt is, mondta Dinnyés
Álmos, mekkora költséggel járna Szombathely leválása. A karoknak
egyrészt magukkal kell vinniük eddigi adósságaikat - ez Szombathely
esetében több százmillió forintot tehet ki. Ezen kívül az önállósodásnak
is komoly induló és későbbi költségei vannak. Egyes számítások szerint
egy önállósodó intézményre az első 2-2,5 évben akár 1-2 milliárd
forintot is költeni kell, mondta a kancellár.